Nu we 2017 achter ons hebben gelaten en in 2018 zijn aanbeland, is het tijd om het poëziemoment van 2017 bekend te maken.
2017 had veel mooie momenten, zo zag A Fetish For Poetry het levenslicht. Een droom die uitkwam en waar we nog veel dromen voor hebben. Zo willen we van A Fetish For Poetry in 2018 een echte uitgeverij gaan maken.
2017 is ook het jaar waarin dichters Bart FM Droog en Jaap van den Born gestart zijn met de jacht op vervalsingen van kunst gemaakt door Adolf Hitler. Niet omdat ze de kunst van Hitler zo mooi vinden, maar omdat ze niet willen dat er aan nazipropaganda gedaan wordt, en zeker niet als het ook nog eens niet waar is. Zo hebben Paul Damen met zijn vervalste Hitler-gedicht en het NIOD met hun waarschijnlijk vervalste Hitler-aquarel het afgelopen jaar ondervonden.
In oktober werd voor het eerst in Rotterdam de Frans Vogel Poëzieprijs uitgereikt aan de Groningse Lilian Zielstra. Een tweejarige prijs voor jonge dichters die in de geest van de in 2016 overleden Rotterdamse dichter en kunstenaar Frans Vogel schrijven. In Vogels poëzie kwam het banale en het verhevene, zin en onzin als vanzelfsprekend samen. Zijn gedichten geven blijk van taalgevoeligheid, humor en levenslust. Enerzijds is hij in zijn poëzie provocerend en brutaal, tegelijkertijd getuigt hij van lotsverbondenheid met degenen die zich aan de zelfkant ophouden.

Maar het poëziemoment van 2017 is wat ons betreft de uitzending van Jinek waar dichter Jules Deelder te gast was en de boel op stelten zette. Deelder bemoeide zich overal mee en at ondertussen uierboord, een Rotterdamse arbeidersdelicatesse gemaakt van de uiers van een koe. Koeientiet dus. Jinek kan het allemaal niet meer aanzien en wordt boos op Deelder, welke antwoord: “Anders zet je toch een muur neer, joh”, doelend op een eerder onderwerp in de uitzending wat ging over muren in de wereld waarmee de vrijheid beperkt werd. Waar velen dachten dat Deelder maar wat vervelend zat te doen, lijkt het erop dat Deelder wilde laten zien dat je wel stoer over beperking van vrijheid door anderen met opgeheven vinger kan praten, maar ondertussen zonder dat je het zelf doorhebt ,zelf ook anderen in hun vrijheid beperkt.